neděle 16. února 2014

Cizrna a recept na domácí hummus

Dnes Vám chci napsat o další zázračné potravině pro naše tělo. :) O CIZRNĚ a o tom, jak připravit domácí HUMMUS. :)


Myslím, že cizrna není mezi námi ještě tolik oblíbená a používaná, což je škoda! Na jednu stranu se ale ani moc nedivím. Když jsem měla cizrnu poprvé, byla v salátu ve školní jídelně na střední. A byla .. HNUSNÁ! Strašně tvrdá a divně páchla.

Tohle všechno se ale změnilo, když jsem si jí začala připravovat sama. :) Zjistila jsem i, že se vůbec nejedná o nějakou předraženou potravinu. Seženete jí v obchodech se zdravou výživou (kde jsem teď pravidelným zákazníkem :D), ale i v normálních obchodech. 500 g stojí asi 40 Kč. Cizrna je navíc taková ta potravina, která se musí nechat přes noc "vykoupat" ve vodě. A tím se strašně zvětší. Takže nakonec zjistíte, že Vám na porci stačí vážně docela malé množství a tudíž i celé balení vydrží déle. :o))

Nutriční hodnoty cizrny a návod na přípravu

Jaké benefity má vlastně CIZRNA?
- Cizrna je BEZLEPKOVÁ a může nahradit pečivo
- Cizrna obsahuje vysoký podíl BÍLKOVIN, SACHARIDŮ a VLÁKNINY
- Obsahuje vysoký obsah esenciální aminokyseliny LYSIN (její skvělé vlastnosti si můžete přečíst tady)
- Z tuků se zde nejvíce vyskytuje KYSELINA LINOLOVÁ (snižuje např. hladinu cholesterolu, více si    můžete přečíst tady)
- Nezapomeňme také na KYSELINU LISTOVOU (důležitá složka při krvetvorbě a dále má hlavně    nezastupitelný význam v těhotenství pro zdravý vývoj plodu.)
- Cizrna obsahuje také MINERÁLY jako např.: VÁPNÍK, ŽELEZO (má ho 3 krát více než maso!), VITAMÍN B15
- Cizrna má vysoké ANTIOXIDAČNÍ ÚČINKY (zpomalení stárnutí, rakovinové bujení atp.)
- Cirzna NEobsahuje CHOLESTEROL a má na něj snižující účinky
- Zlepšuje kvalitu VLASŮ a KŮŽE


CIZRNA je vhodná ne jen pro dospělé, ale i pro děti, těhotné ženy a pro lidí, které trpí stresem a depresemi. 

Jak ji využijete v KUCHYNI?
Cizrna je vhodná jako náhražka pečiva a dalších příloh k masu. Můžete ji přidat i do zeleninových či těstovinových salátů. Samozřejmě si z ní můžete vyrobit domácí kaše, pomazánky a také HUMMUS. :)

Co je to HUMMUS a jak se připravuje? 
Hummus je studený pokrm (taková kaše nebo pomazánka), která je oblíbená zejména v oblasti zemí Středního východu. Je to takový zázrak, jehož příprava je vlastně docela jednoduchá. Klasický hummus se připravuje z:
  • cizrny
  • tahini (sezamová omáčka)
  • olivového oleje                                    
  • soli
  • česneku



Nicméně každý máme zcela individuální chutě a představy o tom, jak nejlepší HUMMUS chutná. Navíc co se týče sezamové pasty TAHINI, je to docela drahá sranda. Jasně, vydrží vám to sice asi nějakou dobu, ale zakoupíte jí cca za 110 Kč. No a pro mě jako pro studenta to není zas tak málo, takže jsem se rozhodla zaimprovizovat se sezamovými semínky (balení-cca 13 Kč) a musím říct, že výsledek je naprosto skvělý (i mamce strašně chutná. Říká, že to chutná jako škvarková pomazánka!:D)

Takže tedy MŮJ RECEPT NA DOMÁCÍ HUMMUS:
- 150 g cizrny (porce pro cca 3 lidi)
- sezamová semínka (2-3 lžíce)
- olivový olej (2 lžíce)
- Citrónová šťáva (méně než z půlky citrónu)
- Himalájská sůl (1 kávová lžička - ne vrchovatá)
- Ledová voda


POSTUP: 
150 g cizrny jsem nechala 12 hodin "vykoupat" v misce s vodou. Další den jsem cizrnu pečlivě propláchla ve studené vodě a dala vařit na mírný oheň po dobu 3 hodin (jojo, vaření trvá déle, ale když to děláte od rána, tak to uběhne rychle:) Někde se uvádí, že jí vaří 2,5 hod., ale jelikož jsem to nechtěla vařit na prudkým ohni, tak se to trochu protáhlo, ale výsledek stál za to!:)). 

Po uvaření jsem vylila vodu a dala cizrnu do vyšší nádoby, ještě před přisypáním sezamového semínka, byste ho měli cca 2 min nechat opražit na pánvi bez oleje, dokud nedostane nazlátlou barvu. Semínko jsem nasypala k cizrně a postupně jsem jí mixovala tyčovým mixérem s dalšími přísadami - olivový olej, citronová šťáva, sůl a během mixování jsem postupně přilévala ledovou vodu tak, abych dosáhla takové hustoty/tekutosti, jakou jsem chtěla (já osobně nemám ráda tekutý hummus, proto je ten můj docela hutnější:)). 

Celé se to pak nechá vychladnout. Podávat ho můžete s pečivem, masem, ale já osobně upřednostňuji a zbožňuji kombinaci s nakrájenou zeleninou na paličky (mrkví a červenou paprikou). Mňááám! :)

Samozřejmě je na Vás, kolik vody budete chtít přilít, jestli budete chtít přidat ještě navíc česnek, papriku v koření, čerstvou petrželku nebo červenou řepu. Také jsem si říkala, že to mlže být dobré s arašídovým máslem místo olivového oleje. No zkrátka ani tady se hranice fantazie nekladou. :)) Také je fajn, že si hummus připravíte v neděli a vydrží vám cca ještě další 4 dny, takže si ho můžete brát na svačiny a nemusíte ho dělat každý den. 


Dobrou chuť! :)
Vaše Silvie


Žádné komentáře:

Okomentovat